برای ترسیم سقف از گزینه Roof استفاده می شود.

با انتخاب علامت پیکان کوچک کنار گزینه Roof حالت های دیگر برای ترسیم سقف نمایان می شود که گزینه اول Roof by footprint است.

 

این گزینه زمانی کاربرد دارد محیطی که قرار است سقف بر روی آن ترسیم شود کاملا بسته باشد.

برای استفاده از این گزینه ابتدا یک محدوده را به وسیله گزینه Wall ترسیم نمایید و سپس در Level مورد نظر که قرار است سقف در آن ترسیم شود قرار گرفته و Roof by footprint را انتخاب نمایید و به وسیله دستورات ترسیمی در قسمت Draw می توان بر روی لبه های دیوار محدوده سقف را ترسیم نمایید. (توجه داشته باشید خطوط ترسیمی سقف باید بسته باشد)

 

 

بعد از اتمام ترسیم بر روی گزینه Finish کلیک نمایید.

هنگام ترسیم خطوط سقف در کنار هر خط یک شکل مثلث قرار دارد که شیب سقف را نسبت به جهت همان خط تعیین می کند. با انتخاب هر یک از خطوط شیب آن در کنار شکل مشخص می شود.

شما می توانید با کلیک بر روی عدد شیب، آن را تغییر داده و عدد شیب دلخواه خود را وارد نمایید.

 

 

با انتخاب خطوط سقف و بر داشتن تیک گزینه Defines Slope می توان شیب هر خط انتخاب شده را برداشت. یعنی خط انتخاب شده بدون شیب باشد. با انجام این کار علامت شیب کنار هر خط دیگر مشاهده نمی شود.

 

 

بعد از ترسیم سقف در نمای سه بُعدی قرار بگیرید در صورت تغییر شیب سقف اگر قسمتی از سقف از دیوار جدا بود ابتدا دیوارها را انتخاب کرده سپس از قسمت Wall | Modify گزینه Attach Top/ Base را بر گزینید و در انتها بر روی سقف کلیک نمایید تا دیوار به سقف متصل شود.

 

 

 

در صورت ترسیم دو سقف شیب دار در کنار یکدیگر قسمتی بین دو سقف خالی مانده و به هم متصل نمی شوند.

 

 

برای اتصال این دو سقف به یکدیگر ابتدا از Tab بالای صفحه قسمت Modify را انتخاب و از بخش Geometry گزینه Join/Unjoin Roof را برگزینید. سپس بر روی لبه سقف اول که قرار است به سقف دوم متصل شود کلیک نموده (توجه داشته باشید که بار اول باید بر روی لبه سقف کلیک نمایید).

بار دوم با قرار دادن Mouse بر روی سطح سقف دوم کادر آبی رنگی دور سطح سقف نمایان می شود که با  کلیک نمودن بر روی آن هر دو سقف به یکدیگر متصل شوند.

 

 

 

گزینه بعدی برای ترسیم سقف Roof by Extrusion است. به وسیله این گزینه می توان سقف های منحنی ترسیم کرد.

که در این روش برای ترسیم سقف تنها به یک خط نیاز هست که آن را در راستای مورد نظر Extrude کرد.

 

 

بعد از ترسیم پلان باید یک سطح آن را به عنوان قسمتی که خط سقف باید بر روی آن ترسیم گردد انتخاب نمود.

برای این کار از قسمت Project Browser و در بخش Elevations یکی از نماها را انتخاب کرده و وارد نمای مورد نظر شوید.

سپس گزینه Roof by Extrusion را برگزینید. در این بخش بعد از انتخاب گزینه Roof by Extrusion پنجره Work Plane در صفحه باز می شود که به وسیله آن باید صفحه کاری مشخص شود.

 

 

در صفحه Work Plane گزینه Pick a Plane را انتخاب نموده و بر روی سطح دیوار در نمای انتخاب شده کلیک نمایید.

 

 

بعد از انتخاب به وسیله دستورات ترسیمی که در قسمت Draw فعال می شوند شکل سقف مورد نظر خود را به صورت یک خط ترسیم نمایید و بعد از ترسیم بر روی گزینه Finish کلیک نمایید.

 

 

در دید سه بُعدی قرار گرفته تا سقف ترسیم شده را مشاهده نمایید.

 

 

برای اتصال بین دیوارها و سقف همان طور که در دستور قبلی ترسیم دیوار اشاره شد؛ ابتدا تمامی دیوارها را انتخاب کرده و از قسمت Modify Wall گزینه Attach Top/Base را انتخاب و بر روی سقف کلیک نمایید تا اتصال بین دیوار و سقف صورت گیرد.

 

 

برای ایجاد بازشو بر روی این سقف ابتدا آن را انتخاب نموده و در نمای سه بُعدی در دید مورد نظر قرار بگیرید. (برای مثال دید Top در نظر گرفته شود)

در قسمت Opening گزینه Vertical را انتخاب و به وسیله دستورات ترسیمی شکل باز شو مورد نظر را بر روی سقف ترسیم نمایید.

 

 

بعد از ترسیم گزینه Finish را انتخاب کنید تا ترسیمات انجام شده نهایی شوند.