برای مشخص نمودن محل قرار گیری ستون ها و فاصله آنها با یکدیگر از نقشه های آکس بدندی استفاده می شود. (آکس بندی محل تقاطع محور ستون ها با یکدیگر است).

برای ترسیم آکس بندی در Revit ابتدا از Tab، Architecture در بخش Datum گزینه Grid را انتخاب نمایید.

 

 

بعد از انتخاب گزینه Grid در Tab بالای صفحه قسمت Modify | Place Grid فعال می شود که در بخش Draw به وسیله ابزارهای ترسیمی می توانید محور آکس های مورد نظر خود را رسم نمایید.

 

 

برای ترسم آکس به صورت معمول محورهای عمودی با عدد و محورهای افقی به وسیله حروف لاتین (A, B…) نمایش داده می شوند. اما در Revit هنگام ترسیم؛ محورها به ترتیب اعداد نمایش داده می شوند و برای تغییر آنها باید بر روی عدد درج شده کلیک و سپس حروف یا اعداد مورد نظر خود را وارد نمایید.

 

 

توجه داشته باشید بعد از درج عدد مورد نظر خود با ترسیم محورهای بعدی آنها در ادامه یا مطابق با عدد و یا حروفی که وارد نموده اید ثبت خواهد شد.

 

 

بعد از انتخاب گزینه Grid در قسمت Properties نوع خط انتخاب شده برای ترسیم را نمایش می دهد. با کلیک بر روی علامت پیکان کوچکی که در کنار آن قرار دارد می توانید نوع آن را تغییر دهید.

 

 

در صورت ترسیم محورهای آکس بر روی دیوارهایی که مورب ترسیم شده اند؛ برای دیدن خط آکس آن در نما مشکل خواهید داشت یعنی خط آکس ترسیم شده در پلان در نما قابل مشاهده نیست.

برای درک بهتر موضوع ابتدا به وسیله گزینه Wall یک پلان با دیوار مورب ترسیم و با استفاده از گزینه Grid خطوط آکس بندی را در قسمت های مورد نظر خود ترسیم نمایید.

 

 

حال از قسمت project Browser در بخش Elevations بر روی نمای رو به روی خط آکس دیوار مورب قرار بگیرید. مشاهده می نمایید که به غیر از خط آکس دیوار مورب یا همان خط آکس شماره 5 دیگر خطوط آکس در نما قرار دارند.

 

 

برای رفع این مشکل (از نسخه های Revit 2012 به بعد این امکان وجود دارد) ابتدا خط آکس ترسیم شده بر روی دیوار مورب را پاک نموده و باید از نو یک خط آکس دیگر رسم نمایید بدین گونه که :

گزینه Grid را برگزینید اما این بار از قسمت Draw گزینه Multi-Segment را انتخاب نمایید تا دستورات ترسیمی مربوط به آن فعال شود.

 

 

سپس به وسیله دستورات ترسیمی خط آکس را بر روی دیوار مورب رسم نموده؛ اما در قسمت انتهایی خط را به شکل عمودی ترسیم نمایید.

بعد از ترسیم آن  بر روی گزینه Finish کلیک نمایید تا تغییرات اعمال شده ثبت شوند.

 

 

در نهایت مشاهده خواهید نمود که خط آکس مورد نظر رسم شده و در صورت قرار گیری در نمای مورد نظر نیز می توانید خط آکس دیوار مورب را ملاحظه نمایید.

 

 

 

برای تغییر اندازه طول خط آکس ها، ابتدا بر روی یکی از خطوط کلیک کرده. با این کار در ابتدا و انتهای خط دایره ای تو خالی نمایان می شود که با کلیک بر روی آن و Drag کردن Mouse می توان طول خط را در راستای خود تغییر داد. اگر شکل قفل موجود در کنار خط بسته باشد با Drag کردن یک خط طول تمامی خطوط هم راستای آن تغییر خواهد کرد اما با کلیک بر روی قفل شکل آن به حالت قفل باز شده تغییر خواهد کرد که در این صورت با Drag کردن تنها همان خطی که انتخاب نموده اید تغییر طول خواهد یافت.

در ابتدا و انتهای خط نیز دو علامت مربع وجود دارد که یکی از آنها علامت تیک در خود دارد با کلیک بر روی آن و برداشتن و یا قرار دادن تیک آن می توانید دایره ای که اعداد  یا حروف در داخل آنها درج شده است را برداشت.

 

 

برای قرار دادن ستون در قسمت محورهای ترسیم شده ابتدا ستون سازه ای را انتخاب نموده که در این صورت در Tab بالای صفحه قسمت Modify | Place Structure Column فعال می شود.

از این بخش به صورت پیش فرض گزینه Vertical Column در حالت انتخاب است و شما می توانید با قرار دادن ستون در محل مورد نظر و کلیک Mouse آن را ثبت نمایید.

قبل از قرار دادن ستون توجه نمایید که در قسمت Options Bar گزینه ای که در حالت پیش فرض بر روی گزینه Depth قرار دارد را بر روی گزینه Height قرار دهید.

 با انتخاب گزینه Depth ستون هایی که در صفحه قرار می دهید در تراز منفی ثبت می شود با تغییر آن به روی گزینه Height ستون را از تراز منفی به تراز مثبت آورده و به وسیله گزینه ای که در حالت معمول بر روی Unconnected است نیز می توانید ارتفاع ستون را تا Level مورد نظر مشخص نمایید.

 

 

برای وقت گیر نبودن قرار دادن ستون ها با یک کلیک بر روی محل های مورد نظر می توان بعد از انتخاب ستون سازه ای در حالی که Vertical Column در حالت انتخاب است از قسمت Multiple گزینه At Grids را برگزینید.

 

 

بعد از انتخاب گزینه At Grids بر روی صفحه کلیک و Drag نموده و تمامی خط آکس های ترسیم شده را انتخاب نمایید.

بعد از انتخاب تمامی خطوط گزینه Finish را انتخاب نمایید.

 

 

در انتها مشاهده خواهید نمود که در محل تقاطع خطوط آکس ترسیم شده ستون ها قرار می گیرند.